Friday, August 6, 2010

~my friendship life~


ape yg kiter tau pasal friendship?tadi mase aku tgh syok2 on9 tibe2 mmbe aku dtg nangis2.. aku ingatkan apelah..rupe2nye dier menangis psl bace blog org..pastue aku pown tertarik jugak nak baca blog yg blh buat mmbe aku tue menangis.. then bace pnye bace crte psl persahabatan ney la..blog tue mengingatkan aku pada seseorang..crte ktorg xsama dgn blog yg sdey tue..tapi situasi kami same..aku kehilangan 2org 1st "bestfriend" aku..

crte dier mcm ney..

~2003~
aku dah bergelar pelajar sekolah menengah..bangga tue mmglah bangga..sebab sklh yg aku dpt tue adalah salah satu sklh yg fames la jugak kt sni..biase la kan..kalau dah masuk sekolah baru..kawan2 pun ade jugak yg baru..tapi , aku ney jenis bdak pmpn yg xde confident tym tue disbbkan fizikal aku..aku malu nak berkawan..tapi akhirnya aku dapat gak permenant friends la konon..tym ney aku dah ade 5org mmbe rapat..ade sorang tue plak mmbe2 jer..xlah rapat mane pown..cume kdg2 tue dier folow2 gak ktorg lepak..

~2004~
sdey mmg sdey tapi ape boleh wat..aku dapat naik kelas dan terpaksa tinggalkan mmbe2 aku.. maknanya..kelas baru , kawan pown baru gak kan? :D
tapi ade sorang tue dari kelas aku last year, J (bkn nma sebenar)..mmbe aku yg xrapat tue plak..hepynye..at least aku ade mmbe yg aku dah biase..so ktorg pown dok same2 dlm kelas..lagi satu aku dapat lagi sorang kawan, A(bkn nama sebenar) hepy~! so dlm kelas tue aku ade 2org mmbe yg rapat dgn aku..diorang la penyeri hari2 aku..walaupun kehidupan remaja aku tak sama seperti remaja lain tapi aku xkesah sangat..sbb aku dapat kawan yg baik dan memahami aku..tapi sayangnya..kegembiraan tue xlama.. bila si A ney buat hal..sehinggakan melibatkan aku dengan guru disiplin dan yg lebih teruk lagi dengan ibu dier..

si A ney mmg aku xdpt nafikan perangai dier yg cukup liar tue..tapi aku tau hati dier baik..sbb tue aku still kawan dgn dier..dier ney mmg pndai berlakon..dpn parents dier , depan kawan2 yg lain dier mcm malaikat..sangat baik..xde cacat cela langsung..cantik lagi..dan sometimes tue aku rasa aku ney x layak jadi "bestfriend" dier..tapi dier kate akulah satu2nya kawan yg dier percaye..so keyakinan aku dgn dier mmg utuh..xde sape yg dapat runtuhkan tembok tue..
tapi sebenarnye..xde sape yg tau perangai dier sebenar..hanya dgn aku sahaja dier tunjukkan diri dier sebenar..sorang yg sgt2 nakal..merokok..minum arak..suke tukar2 teman lelaki..perlahan2 dier seksa aku..

salah satunye..ade sorang mamat ney yg aku suke giler2 arr..dier kte nak tolong aku..tapi hari semakin hari xde ape2 pown yg berlaku..tiber2 aritue aku nmpk dier dgn mamat tue duduk berdua2an dkt library..keesokan harinya aku g lah tnye si A ney..tapi dier kte yg mamat tue playboy..suke main2kan perasaan pmpn..dan dier xnak aku jadi mangsa lelaki tue..dan aku yg bodoh ini pown percaye kt dier..tapi biler satu hari tue..aku g shopping dgn mummy..dari jauh nmpk mcm kenal..rupe2nye si A plak..nmpk mcm tgh tggu seseorang..so aku pown decide nak g tegur dier kejap..blom pown aku sempat nk kata hye dtg seorang lelaki..eh?mcm kenal.. bukankah mamat ney..??? bagai nk terjatuh jantung aku biler aku nmpk dier tgh syok bermesra2 dgn mamat yg konon2nya dier ckp playboy tue..kalau boleh aku nk menjerit dan meraung2 kat situ jgak tpi aku sedar aku di mana..so aku tahan perasaan yg sgt menyakitkan hati ney..besok nye tue dier jmpe aku..dier crtekan yg smlm dier kluar dgn boyfriend dier..sakitnye hati aku ney xtahan..dier kte g yg boyfriend dier tue blnje shopping itu dan ini..isk!! geram..sgt geram..tapi aku nmpk dier happy sgt2..so aku dgn perasaan yg xboleh dibendung terpaksa di diamkan saja..hanya dgn Joyce saja aku luahkan perasaan ney..

keduanye plak..bile semakin lama semakin aku kenal dier..semakin aku nmpk taring dier..kdg2 tue aku ikut dier balik rmh..biler parents dier xde kt rumah dier smoking and bwa lelaki lain masuk rumah..and dier buat aku ney mcm security guard dier plak dan aku pown ikut jer..bodohkan? tapi mase tue mane nk taw bodoh ke x..dah org kate setia kawan..nsb baik aritue ari jumaat..blh gak aq bercuti dkt rumah 2hari..huhhh..

lebih seminggu dh dier xdtg sklh..then tibe2 aku nmpk dri jauh mummy dier dtg straight g masok bilik guru..aku nk tegur tapi kelas dah nk mula plak..huh! so aku pun lupakan sbntr..tengah dok syok2 study sal maths tibe2 sorang pengawas dtg ke kelas nk jmpe aku..biler tnye knpe dier kte guru disiplin nak jmpe..panic tue mmg arr panic tapi aku leh cool lagi..biler dah smpai bilik disiplin tue aku nmpk mummy dier tgh dok berbincang ntah ape dgn guru disiplin..so aku bagi salam selamat pagi..biler jer mummy dier pusing n nmpk aku..pergghh!
nmpk sgt kebencian kt muke aunty tue..mata dier tajam renung kat aku..aku pown heran gak tapi aku buat slumber g tegur mummy dier..then mummy dier bagi jelingan maut kt aku..heran tapi buat dont know jer lar..period kut..so biler aku ddk n tanya knpe aku dipanggil terus mummy dier melenting kt aku..dier kate kat aku jgn buat2 xtau plak..aaii..mmg aku xtau apa2 pown..terus ckgu suruh aunty tue untuk calm down dulu then ckgu ckp aku dipanggil pasal bestfriend aku tue..then tnpa sengaja aku tnye ler knpe dgn bestfriend aku tue..then mummy dier teriak lgi kt aku..dier kate pasal aku lah bestfriend aku tue skrg kat hospital.. astaga!! ape yg sbnarnya telah terjadi ney..aku binggung!! tibe2.. paaannngggg!! aku pening..pandangan aku kabur.. kepala aku berpusing2..ape??!! dier tampar aku?tapi pasal ape? biler aku tgk mummy dier..pipi dier dah basah dah dgn air mata. .++++binggung!! rupe2nye bestfriend aku tue cube untuk menggugurkan kandungan dier yg dh 3bulan tapi dier kehilangan byk darah sbb tue kene tahan kt hospital..biler mummy dier tnye knpe leh jadi mcm tue kwn aku ckp aku penyebabnye..kononnya aku yg kenalkan lelaki yg mengandungkan dier tue..aku yg suruh dier gugurkan kandungan tue..aku yg ajar dier cara nak gugurkan kandungan tue.. Oh Tuhan ku!! kenapa nasib aku mcm ney.. then aku cuber untk explain pkra sebenar..yg selama mummy dier xde kat rumah si A sndri yg bawa lelaki lain masuk rumah..n aku xtau langusng yg dier pregnant..lepas aku ckp mcm tue mummy dier jerit2 mcm kene rasuk plak..dier belasah aku..habis rmbut aku yg kemas aku ikat tue jadi mcm pmpn yg sakit jiwa plak..sakitnye bile rmbut aku ditarik2 tapi sakit lagi hati ney biler membayangkan kwn yg aku sanjung tue buat aku mcm ney..last2 ckgu suruh aku balik kelas dulu..aku keluar dari bilik tue terus direct g tandas skolah ktorg..kt situ aku menangis sepuas2nya..aku xsangka!! sungguh aku xsangka!!
mcm ne dier blh buat mcm ney?knpa aku plak yg dipersalahkan..knpe dier tuduh aku?kenapa aku?apa yg aku dh buat dgn dier smpi dier layan aku mcm ney?prnah kah aku sakitkan hati dier?prnhkah aku buat salah kt dier?kepala ney x henti2 untuk terus berkerja memutarkan kembali saat2 kami bersama.. aaarrrrgggghhh!!!

selang beberapa hari selepas kejadian aku di belasah tue aku g jmpe guru disiplin tue sndri n aku crtekan dari A to Z..ckgu kte ckgu akan tolong aku..then?m i hepy? NO! luaran akumungkin nampak ok..aku selamat..tapi x pada hati aku yg terluka dalam ney..cukup dalam..sape yg nk tanggung?aku merana slma beberapa bulan tue..ade sape yg tau?aku menangis ade sape yg dgr?aku meraung ade sape yg tolong? xde!! aku xleh tidur..biler aku pejam mata aku akan igt kt dier..semua yg ktorg buat same2 then automatic aku akan nangis..nangis dan nangis dan terus nangis..biler mata dah bengkak n penat baru lah aku leh tido..bayangkan bagaimana terseksanya aku mase tue..

tapi xpe..walaupun aku hilang sorang bestfriend..aku ade lagi sorang tue..hanya J la tmpt aku mengadu..aku xtau dgn sape lagi aku nak share sakit yg aku rasa ney..syukur lah kwn aku ney bukan mcm si A tue..thanks to her , dier bantu akuuntuk berdiri balik..

~2005~
dah hampir 10bulan kejadian tue berlaku tapi luka tue aku masih boleh rase lagi smpai sekarang..begitu perit untuk aku ungkapkan dgn kate2..terasa mcm baru smlm aku kene belasah dgn auntytue..tapi aku cuber untuk cover n jalani hidup aku sprti biasa..nsb baiklah aku still ade J n yg lain2..

tahun berubah tapi bkn kelas aku..n syukur gak J still sekelas dgn aku..untuk seketika aku dpt lupakan sejarah yg perit tue..byk prkare2 giler yg aku n J buat..ktorg 2org la yg paling nakal dlm kelas tue..suker sgt kacau mmbe2 kelas yg lain..duduk plak kt meja yg paling belakang..n selalu curi2 makan wktu ckgu tgh mengajar sejarah..n biler aku kene denda J pown folow sekali..Oh! indahnye mase2 tue..

tapi sayangnya..keindahan itu x kekal lama..rupanya penderitaan aku x tamat lagi..
pada hujung tahun 2005 aku n mmbe2 aku yg lain planning nk wat high school party kt Sutera Harbour..tapi si J ney wat hal plak..ntah ape yg terjadi tiber2 mummy dier plak kol mmbe aku si S..tnye yg si J tidur kt mne smlm..actually si J tue planning nk tidur kt rmh si S..ptg tue J kononnya g dating dgn bf dier..tapi biler dh nak malam dier still xsampai2 g..biler kol balik2 baru dier pick up..tue pown dier kte xjadi tidur kt rmh mmbe aku..dier kte nk tidur kt rmh bf dier..so ktorg pown ok jer..ingtkn mummy dier dh tau..so biler mummy dier tue kol , si S pown gtaw la prkara sebenar..mau x mengamuk mummy dier tym tue..ntah ape yg mummy dier buat dgn J..lepas beberapa jam , J kol si S..bukan main sumpah seranah lagi dier kt si S ney..dier kt mcm ney la kwn sanggup tikam dier dari belakang..and si S ney plak..terkilan biler J ckp mcm tue kt dier..aku bukannye ape tapi aku paling xsuke kalau ade org yg buat kwn aku menangis..pantang! aku geram sbb salah dier knpe nak salahkan org lain plak..dah tue siap maki2 lagi..aku pown panas gak dgn perangai J tue..party pown dh nak start..then tibe2 aku nmpk bf dier dtg..aku g la jmpe bf dier n have a private conversation..aku tnye detail ape yg sbnrnye terjadi..mcm2 yg bf dier crte kt aku.. itu ini..kdg2 aku xleh prcye gak..tapi dgn penuh yakin bf dier yakinkan aku..nk tau ape bf dier ckp? bf dier ckp yg J sbnrnye xske aku bergaul dgn mmbe2 aku yg lain tue..dier kte lagi yg kononnye mmbe2 aku yg lain tue xlayak nk hang out dgn ktorg..J mengadu kt bf dier..n aku pown dahlah penat..lepas tue stress lagi dgn S yg melayan perasaan..then skrg dpt tau plak crte mcm tue dari bf J..mau x HOT aku lepas tue..aku tnpa berfikir 2kali terus kol si J..aku marah dier balik..aku maki hamun dier habis2an..sumpah seranah terkeluar..aku kate kt dier "kau yg sbnrnye xlayak untk ade kawan sbb kau tue (removed) !!"..tym tue aku mmg benci kt dier..perangai dier mengingatkan aku kembali kisah aku dulu tue..aku stress!!!

~2006~
tahun baru kelas pown baru..nsb baik aku dah x sekelas dgn J..n korang..huh~
sblm new year tue ade mmbe gtaw aku psl J..psl crte sbnar..mmbe aku kte sbnrnye bf dier tue yg sngje api2kan aku n J..sbb bf dier rase biler J dh jmpe aku , mase J untk bf dier totally ZERO!! sbb tue bf dier benci aku..rupanya semua crte yg bf dier crte kt aku semuanya palsu belaka..mau x menangis aku tym tue.. YA TUHAN KU! ape dh aku buat?aku rase bersalah sangat2..aku menyesal sbb terlalu ikutkan perasaan..aku menyesal sbb ambk keputusan tnpa berfikir 2kali..aku seorang yg bodoh!! sangat bodoh!! aku kehilangan kwn baik aku pasal kebodohan aku sndri kerana lebih mempercayai bf dier dari kwn aku sndri.. BODOH!! ape pnya kawan la aku ney..

and then aku cuber untk cari dier n nk bercakap dgn dier..tapi biler dier nmpk aku dari jauh dier terus melarikan diri dier dari aku..sometimes tue biler ktorg berselisih bahu dier boleh buat aku mcm angin..mcm aku xwujud di mata dier..betapa terkilannya aku masa tue tapi aku tau mcm ner perasaan dier..J lebih terluka sbb aku xpercayakan dier sebaliknya lebih percayekan bf dier tue..aku nk minta maaf kt dier di atas ape yg terjadi tapi aku segan..aku rase mcm nk lari n tutup muke aku ney dari dier..biler dari jauh aku nmpk J dgn kwn2 baru dier tgh lepak2 aku jeles..patutnya aku yg duduk sebelah dier n lepak dgn dier..tapi , apekan daya..nasi dh jadi bubur..aku rasa sebak biler aku dgn kawan2 aku tgh lepak dn dier tegur semua kwn2 aku kecuali aku..aku cuma mampu tunduk..aku takut nk tgk muke dier secara dekat..bknnye takut ape..tapi perasaan bersalah ney terlalu tebal..aku rindukan dier..tapi biler aku nmpk senyuman dier rindu aku terubat..walaupun aku xdpt nk dgr suara dier n dgr gelak tawa dier lagi aku redha..sbb semua yg terjadi ney berpunca dari aku..

~2007~
kdg2 aku menyalahkan takdir..kenapa nasib aku mesti jadi mcm ney..mula2 aku difitnah teruk..second aku hilang bestfriend aku sbb lelaki..sungguh aku sayangkan mereka berdua..tapi apakan daya..jodoh persahabatan ktorg xpanjang..

tapi skrg baru aku sedar..walaupun aku hilang 2org bestfriend aku tue..aku still ade mmbe yg msh nk jadi kwn aku....ktorg kwn sejak 2003 lagi..cume xserapat aku dn 2org lagi tue.. tapi sejak tahun lalu aku dn mmbe aku yg 7org tue dah melalui liku2 hidup bersame2..biler ade masalah ktorg 7org share same2..ktorg nangis same2..ktorg ketawa same2..percayalah..setiap malam aku panjatkan doa kepada DIA untuk terus kekalkan ikatan persahabatan aku ini..aku belajar dari pengalaman..yg aku takkan biarkan sape2 pown masuk dan rosakkan ikatan ini..biarpun insan yg bergelar lelaki atau sape2 la..hanya maut yg dpt pisahkan ktorg..

skrg aku hepy~smpai skrg pown ktorg 7org ney masih lagi berbestfriend..biar pown lepas SPM masing2 dah study jauh2..tapi ktorg still contact lagi..dn ikatan ktorg masih kuat lagi mcm dulu.. Oh Tuhan..tolonglah makbulkan permintaan aku ini..kau jagalah ikatan persahabatan ini sehingga nafas terakhir kami.. AMEN~

*notes for J*

J..aku nk minta maaf kat kau di atas perkara yg terjadi 5tahun lalu..selama 5tahun ney aku pikul perasaan ney dan bahu aku sangat berat , hati aku sgt terseksa..biar pown kwn2 aku yg lain ada di sekeliling aku tapi hati aku tetap ingatkan..5tahun lalu aku cuber untuk cari kau sbb aku nk minta maaf..tapi biler aku tgk kau tgh hepy2 dgn kwn2 baru kau aku jadi serba salah..mungkin kah kalau aku tegur kau then kau jadi moody?aku xnak kau jadi mcm tue..aku nk tgk kau sentiasa hepy..aku xnak tgk kau sedih2..aku xnak tgk kau menangis mcm kau menangis kt aku dulu psl BF kau tue..
J..igt lagi x masa2 kiter bersama?curi2 makan ayam goreng kt belakang tym ckgu Munis mengajar sejarah? ingt lagi x kiter mkn megie laksa tnpa di masak kt bawah meja?ingt lagi x biler kiter wat bising dlm kelas sejarah n kiter 4org kt belakang tue didenda menyanyikan lagu Jepun dlm buku sejarah oleh ckgu Munis?ingt lagi x mase kiter kenekan Ameera sehingga Ameera kene denda ketuk ketampi kt dpn kelas..then kiter temankan dier n buat same2 ketuk ketampi?ingt lagi x kiter escape class g lepak kt penampang?ingt lagi x dimana2 aku prgi kau msti ada?dimana2 kau prgi aku mesti ada?ingt x ramai yg ckp kiter ney mcm belangkas?xleh lepas?kau mau tau smthng ka?aku pernah gaduh dgn mummy aku psl kawan2 aku termasuk kau..mummy aku ckp yg kamu bdak jahat..mummy suruh aku jgn kawan dgn kamu..tapi aku lawan..bayangkan..seorang ibu yg kita mesti hormat aku lawan sbb nak pertahankan dorg n kau J..aku xmenyesal dgn semua tue sbb kamu layak.. :)
J..aku xtau kalau kau msh ingt semua tue..tapi di kotak fikiran aku ney semua masih jelas lagi..mcm movie aku replay balik2 tau..aku rase mcm baru smlm things tue happen wlaupun dh lebih 5tahun..
J..kau terlalu jauh untuk aku gapai..aku penat sebenarnya tapi aku xpernah give up..5tahun tue aku rasa belum cukup lagi untuk aku menghukum diri aku yg bodoh ini..kdg2 tue aku impikan agar satu hari nnt aku ada masa untuk diluangkan dgn kau..byk yg aku nk cerita kt kau..mcm dlu jugak..kau selalu menjadi pendengar setia aku walaupun cerita aku sentiasa berulang2..tapi kau xpernah merungut..kau tetap jugak mendgr..aku rindukan tym2 mcm tue J..aku sdey bila kita terpaksa berpisah mcm tue..dgn perasaan bersalah yg bersarang di hati aku ney dn perasaan benci dlm hati kau..
jujur J..biler aku nmpk kau aku rasa malu sebenarnya..aku tau aku berdosa besar kt kau..sampai skrg aku masih xboleh maafkan diri aku..sbb aku belum dgr dari mulut kau sndri yg kau maafkan aku..sehinggalah hari ney..aku xtau biler lagi kiter dpt jmpe..aku teringin sangat peluk kau n menangis kt bahu kau n say sorry to you..

J..andai aku pergi dulu dari kau..aku harap sangat kau maafkan lah aku dgn seikhlas hati kau ya..



No comments:

Post a Comment